sharing is caring!!

assalamualaikum semua readers!!!
hope korang sehat jerk k!!!
terutamanya ma foreigners readers
amboi foreigner kot...

sambil mendengar ceramah ustaz kazim elias ni aku menulis nukilan seterusnya....
ceh..ceh..ceh....
baiklah kali ni aku just nak sharing pasai akauntan...

ni kire entry kedua la pasai akaun...lepas yang pertama hari tu...
pada korang yang bru lepas pmr yang dok tercari-cari , dok terpilih-pilih nak amek jurusan ape...
aku nasihatkan mse ni la korang kaji balik diri korang n bukn ikot kawan..bukan ape..
memang nampak remehkan?
tapi kalau korang dah leh tahu korang betul2 nak jadik ape n ape korang inginkan seriously wa cakaplu..jimat mase 
tak macam aku ni..maseh mencari cari..tapi bile dh macam ni jangan nak memilih k....
teruskan hidup korang..positifkan diri(nasihat pada diri aku ni ha)...

baiklah ape aku nak kongsi untuk korang kali ni adalah subjek yang korang akan belajar,sekiranya korang first timer amek akaun lepas zaman persekolahan...

contoh cenggini la kan...sitausi monolog dalaman nye

"eyh keputusan spm tak elok la"
"wau akaun aku dapat A+ la"
"ni yang aku malas amek sains dulu kalau amek akaun mesti dah dapat A lurus(straight A's)"

cett..contoh kot..hahha
baiklah kalau korang ade tedtik mcam kat atas n mase isi upu tu 40 kali bukak 40 kali tutup korang still tak tahu nak isi ape...
n lagi satu kalau dah pkiaq masak2 sampai hangus n conpem tak leyh bawak sains subject lagi better korang amek akaun nie...

maybe course ni tak sesusah subjek aliran sains,,,tapi gua cakap lu tak de bende yang senang kat dunie weyh...


baiklah bagi korang yang betul-betul nekad nak tekan n plih akaun as ur course in uni....
n takot tak paham n whats so on...
jangan risau...

untuk diploma perakaunan korang akan diajar semula bende yng budak-budak akaun dulu belajar mase pom 4 n 5 .....
so x yah nak takot-takot sangatlah kan....

baiklah bende yang aku nak sharing sebenaqnya kat korang kalau yang maseh blur2 pasal universiti ni adalah...
fyi akaun untuk uitm la , xkesah untuk degree mahupun diploma , korang akan belajar paper FAR iatitu nama famous n nama dalam surat beranak die adalah paper financial accounting....

kalau korang nak tahu paper ni adalah carry paper..
ape tu cary paper??

ermm baiklah caryy paper nie maksud die kalau korang tak lepas untuk paper ni mase part one, korang tak boleh nak ambek paper FAR sem seterusnya....

jadiknye nasihat aku kat universiti ni janganla ambek sambil lewa pasal lulus gagal ni...
sebab korang akan menyesal kalau tak lepas paper FAR tu....
 baiklah sekian thanks...sudi bace...

P/S: pada adek-adek semua belajarlah lah akaun dengan hati terbuka sebab akaun ni best walaupun agak ermmm mencabar gitu...

baiklah assalamualaikum semua... keep smiling....


Comments

Popular posts from this blog

pelajar perakaunan UiTM DUNGUN!!!

Accounting & Science stream

penting ke?