Accounting & Science stream

Assalamualaikum gais ... its been a long long long time kan? so where should we start? 
okay baiklah recently ni kan result spm baru je keluar kan? so spm leavers cmne? okay tak?
Yang cemerlang gemilang terbilang tu alhamdulillah and yang tak tu never ever give up okay!


So baiklah aku nak straight to the point je utk entry kali ni, untuk entry kali ni aku nak share pasal further studies in accounting dari science stream...

So before ni aku ade buat satu entry pasal perakaunan and ramai yang wassap aku nak tanya itu ini..Aku nak ucapkan terima kasih and harap jawapan aku tu dapat membantu korang k..and daripada banyak-banyak soalan yang dipertanyakan yang paling famous adalah:
  • Boleh ke budak aliran science nak amek account?
  • Susah tak amek account ni?
  • Skop kerja luas tak?
  • Berapa tahun he kalau dari diploma UiTM nak ke Degree UiTM (perakaunan)?
So ni adalah jawapan dari aku : *jawapan based on kedudukan bullet soalan*
  • Yes, budak dari science stream sangatlah boleh and digalakkan untuk amik diploma perakauan/ matrik(perakaunan)/ Bachelor in Accountancy. Even korang tak ambil prinsip perakaunan pun still korang boleh ambik hokay! Even saya sendiri pun amek pure science masa SPM dulu. Deorang akan ajar awk dari A-Z. Persoalan die sekarang awak nak ke tak nak je .
  • Susah? nak makan pun kena kunyah dik hoi. Basically macam korang belajar time SPM lah, beza die korang kena banyak independent time belajar..lecturer kalau baik die ajarlah satu-satu...Kalau tak pandai-pandai la nak fahamkan maacam mana..
  • Skop kerja luas je... sebab most of company perlukan accountant..kalau tak nak jadi accountant korang boleh jadi auditor, prepared taxation, financial advisory, forensic accounting, taxation, financial examiners, credit anaylysis etc.
  • okay masa aku dulu diploma total 3 years + degree sekarang 2 and a half years...
So Aku harap bebudak aliran pure science yang nak amik accounting ni amik je, korang nak amik kulinari pun ambik je, korang nak amik medic ambik je, pokoknya beserta buahnya korang kena tahu apa yang korang nak jadi k..

My own sharing based on my friends, ade due orang dua-dua ni antara yang curik banyak A time spm dulu..tapi deorang tak pun pilih nak jadi typical job yang korang selalu pikir bila amik pure science kena amik doc, engineer, etc. 
kawan aku sorang tu jadik animator (8A's student) sekarang dah serve untuk wau animation tak silap..n antara project sulung die adalah agent Ali... *tngok okay agent Ali*
sorang lagi baru habis dekat UiTM ambik yang melukis tu..nak tahu tak? die belum habis belajar lagi lukisan dia dah ramai yang beli dengan harga ratusan ringgit..kau ghase?

So tolong la ingat jadi apa yang korang nak jadi...ni hidup korang bukan  hidup orang lain...ye tak salah nak mintak pandangan orang tapi at the end the day korang yang akan belajar..n lastly korang yang akan bekerja...korang pernah kena paksa? haaa korang tak suka kan? macam tu lah belajar and bekerja nanti...walau sesusah mana and sepenat mana pun as long korang suka and minat atleast korang boleh tersenyum puas! sebab korang dah berjaya dapat apa yang korang minat...

okay baiklah sharing session sampai sini dulu k...muah! take care..





Comments

Unknown said…
assalamualaikum hai..actually nak tanya yela sebab akak kn budak science and then ambik akautan even takde basic but how about budak aliran seni?? i dont know mcm mna mau pilih bcoz majoriti banyak dpt kos akauntan but basic pun sikit dn maths pun ke laut tu pun masa spm C+ jak..rsau ssbnrnya mau ambik akauntan ni sbb tkut tak faham smuanya bagai..srsly taktau apa mau buat ๐Ÿ˜“ rsau trsngtlh rsau..mau ambik kos lukis2 hm aku taklh pndai mna mlukis..lukis stickman rumah2 yg guna pmbaris tu yela..akauntan tu masa f3 jer dpt bljr tu pun sikit jer..naik f4 kena bagi masuk aliran seni๐Ÿ˜“ mcm mna eh??

Popular posts from this blog

pelajar perakaunan UiTM DUNGUN!!!

penting ke?