pelajar perakaunan UiTM DUNGUN!!!

 assalamualaikum semua!!!

dah bekurun lamanya rase aku tak mengupdate blog aku ni...
almaklumla cecuti(penggunaan tatabahasa yang salah) macam ni, mane la ade mase kan..

baiklah memandangkan keputusan upu semua dah kua,,,gud luck k abang ucapkan(abang??) erkk.. haha
aku ucapkan congratz k..tu semua permulaan je...apa yang korang dapat sebelum ni anggaplah as sejarah hidup korang...anggap kehidupan dekat u ke matriks ke asasi semua sebagai tempat permulaan yang baru....

baiklah entry kali aku just nak sharing pasai perakaunan... ramai cakap kat aku yang 
    "boleh la akaun senang,itu ini"
    aku jawab "choi jage sikit ok!!"
fyi aku ni dlu adalah sains stream k untuk form 4 n form 5,,  dulu tak hado nye aku penah nak ambek kesah bebudak akaun nie...buku deorang ke ape..aku jeling je kat deowang kekadang bila jalan besebalah...chewah!! tak ade la...propa semua tu k...aku baik!!haha

kepada those yang kabo akaun tu senang try be in ma shoes...ermm baru tahu susah senang, langit tu tinggi ke rendah(peribahasa pulak kite)...sekarang aku dah rase due2(acc n sains) so tahu la jugak rasonye....
bagi aku setiap bidang kat dunia ni yang tercipta ade susahnya..so stop jangan pandang rendah kat bidang laen!!! (emosi sekejap!!) hahaha
ok2 biasenya kalau korang nak tahu yang cakap macam ni bebudak sains yang engineering, doctor ,chemist to be..opss sory kalau terasa..aku tujukan kepada yang pernah cakap mcam tu kat aku je... no heart feeling k....
kekadang aku nak jerk jawab..yang ko gy pilih tu mase upu tu pehal kan..hahha...tapi opcourse deorng punye pekerjaan demanded....kiteorng ni katenye belambak sangat..tapi jangan risau pada yang nak ambek akaun tu k...sebab bukan nye kat malaysia ni ade satu je syarikat banyak syarikat nak korang..so anggap la diri korang ni penting k...ermmm perlu diingatkan jugak ye semua!!!!!  yang perakaunan adalah pekerjaan profesional...ehem ehem ....bukan calang2 pekerjaan...

ok banyak pulak aku membebel...padahal nak cerita pasai diri aku kan...cerita ape bende tah..kalut betul...
baiklah kalau korang nak tahu aku sekarang ni pelajar tahun akhir..ermm tapi bukan la master,ke degree ke phd ke...just pelajar diploma...tapi still suka..sebab tahun akhir n pas ni nak sambunh degree ..inn shaa allah..

mesti korang tertanya kan, bolehke budak tak ade basic akaun amek akaun?
budak sains amek akaun boleh ke?? 
nanty kalau die ajar advance camne pulak??
tak takot ke kalau tak paham???

ermm yupp..semua soalan tu pernah aku terpikir...ape jadik kat aku kalau aku masuk akaun? camne kalau aku asyik fail setiap sem kan? semua soalan tu muncul dalam benak fikiran aku..yup tidak disangkal semua tu datang...tapi ingatlah ni satu je...setiap yang tuhan tetapkan untuk kita ada sebab k... ingat satu je "Allah tidak akan membebankan hambanya melainkan hambanya mampu" chewah..ayat tinggi kau....tapi betul ni k..

rupe-rupenye kalau korang nak tahu die ajar dari a sampai z untuk first sem tu...so ape lagi dari situ aku dapat belajar balik ape yang kawan2 aku pernah ambek mase spm dulu....mungkin bagi deorng dah bosan belajar benda sama kan..tapi laen bagi aku..aku just mesmerized(betul ke ni?) ngn bende2 baru ni so dari situ lah cinta pandang pertama...hahah ingat manusia ngn manusia je ke...ngn ilmu pon hado tahu..

pejam celik pejam celik batch aku dah final year untuk diploma ni..kekadang rase setiap kepayahan tu pasti ade jalan....sejujurnya aku ni x minat x pandai math n pengiraan...dulu mase form1 sampai la form 5 boleh kire bape kali aku lulus...kalau lulus pon atas pagar...sampai sekarang walaupon akaun berkait dgn no...aku still lemah dalam mencongak...malu je jadik budak akaun kan..haha...tapi!!! alhamdulillah Allah bagi aku kemudahan saat belajar, periksa semua jadik lancar ...selain dari bantuan Allah aku jugak dapat bantuan senjata penting aku iaitu calculator...ahaha

ok tu je kot untuk akaun buat masa ni...mungkin lepas ni aku akan update pasal akaun kat korang semua ...ermm lagi satu kalau ade la syarikat yg mne2 nak carik accountant yg belum bertauliah "pilihlah saya"
choiii jijik giler kan bunyik die..hahha

nasihat aku pada korang apa yang Allah bagi kat kita tu semua dah tertulis...x suka mcam mane pon course yang kite dapat tu teruskan la tanpa henti..sebab ilmu tu tiada penghujungnya...n kalau korang semua yang dapat bidang yang korang minat tu teruskan la...sebab minat menjangkau akal dan fikiran....

baiklah kalau ade pelajar2 atau mahasiswa yang sedang mengambil perakaunan teruskanla....setiap bidang ada kelebihan dan kekurangan..dan sekiranya anda bermula dari form 6 ke diploma macam saya ke..jangan putus asa..sebab kita x dapat ketempat tinggi terus..mungkin kite kena kukuhkan kite punya basic terlebih dahulu...so positifkan diri anda k...assalamualaikum...

p/s: kalau ade pertanyaan drop je kat bawah(17 follower je padahal)..hahhha





Comments

amira said…
hi. how about degree life? ambik course degree in account jugak ke?
amira said…
if cont degree in account. hope sudi share experience like the subjects or stress dia level mana hehe.
Mirra said…
Hi! Boleh nak tnya, brp total yuran semua eh buat degree in accounting ni ?

Popular posts from this blog

Accounting & Science stream

penting ke?