sahur sahur

assalamualaikum semua ...salam  4 ramadhan ..... mesti untuk 3 hari ni kau dok melantak macam macam kan .... kalah orang mengandung! Dok mengidam itu ini .... ok itu aku acct.  ...tapi apepon ko makan jangn sesekali membazir ... amaran keras dari pihak penaja! Ok aku buat lawak mohon gelak! ......

baeklah bila bulan ramdhan jer ...kalau aku  la, mesti terbayang sahur dulu...ape nak makan, nak bangun tak, berapa butir bijik nasik aku nak sumbat ....kalah mak2 korang yang duk mikir nak masak ape untuk sahur karang....

sama nak tunggu subuh ni...aku gigihkan jugaklah menaip bagai ni... terdetik hati nak nulis ni bile sahur ngn adek aku yang bongsu tu...susah nak amat kejut die..kalau sebelah ade bom! Belum tentu die nak bangun....ok tu hiperbola....see! aku tak masuk cerita lagi....ok smbung...dok menjamah tu.... aku tengok adek aku ni dah macam nak terbaring atas nasi tu...suap pon kalah orang somalia tak makan...then dari situ aku pon mengelamun same makan...cume tak ade la keluar asap bagai atas kepala..macam dalam komik ujang atau khayalan engkorang tu.....

masa sekolah dulu acct. aku macam tu jugak! susah nak mam. nak bangun...sebab apa?..aku sayang giler tido aku....yer la...masa sekolah rendah tak pe lagi...ni masa masok sekolah menengah! dalam kepala guwa ni ligat dok kire bape jam je boleh tido kalau aku bangun sahur .... plus minus tak berbaloi...tapi! bile kau dalam rumah ni tak yah la kau berangan nak tido...mama selagi kau tak bangun selagi tu la die kejot...kalah alarm jam engkorang...penghabisnya, aku akan bangun la jugak...paling malas amek kurma minum air teh segelas air masak segelas....then gosok gigi berebut tido ...kononnya guna konsep time is gold...puihh! ....aku gune konsep tu sebab pukul 6 dah kene siap tau! Bukan baru nak mandi.... pkul 6.15 aku dah keluar dari rumah ...kena tunggu bas kalau lambat amek kau kene tinggal... engkorang time gini mesti dok mimpi Paris bagai ...aku? sampai sekolah dah...

then masa form 4, bagi yang mengenali, kan guwa masuk boarding school...and that was my first time la berpuasa berjauhan dengan familia! *macam bunyik fumakila dah! ....
bile dok sendiri nie jawabnya aku memang tak sahur la...roommate ade je gigih kejut...Dan aku ni akan bangun ikot mood...bile malam tu aku dah siap pesan kekadang, macam amaran la...jangan kejut aku! haha...aku cume beria-ia nak bangun kalau pagi tu ad menu sedap, ad makanan dah siap2,ataupon hujung minggu....amboi sai! kau ingat ni rumah? tu la dulu tak tahu nak bersyukur...sekarang rasain!
kenapa tak makan ds? (dewan selera aka dewan makan)...hermm...memang tak la! Nak gi ds tu je dah boleh buat aku lecak ketiak....rela aku minum air masak then smbung tido! <------ pemalas! Jangan tiru aksi INI!

then bile masuk diploma! ni zaman remaja la kononya! Masa peringkat ni aku sempat puasa 3 kali ke 2 kali macam tu la! Kan korang tahu aku jenis malas nak bangun kan...masa guwa sem 1 , alhamdulillah dapat seorang sahabat yang caring giler...nama die Hakim Ali...nak kenal wasaap guwa k? Akim ni rela kejutkan aku untuk sahur sama sama walaupon bilik die aras 2 and bilik aku aras 1 ...selagi aku tak bangun selagi tu die call, ketuk pintu bilik....sawit(sweet) tak kiteorang? then aku akan bersahur kat cafe area 4 pagi ...waktu tu pon manusia dah berduyun order masakan panas!...besau benau selera deorang pepagi ni... Dan aku biasanya akan amek nasi putih + lauk malam tadi agaknya....aku peduli ape...aku punya niat nak makan awal2 then sambung tido...walaupon esok kelas pukul 12.....kah3! Time is gold man! Tapi apepon aku nak ucap beribu terima kasih pada akim ni..kalau tak! Memang aku makan kurma dengan air masak je...sebab "less is more!" puasa masa sem 3 seingat aku, aku jarang sahur cafe, hampir tiada! Aku just amek air masak ngn kurma ,niat then tidoq...alhamdulillah kuat...walau cuaca sana panas ...kelas pulak ade gap! kalau bulan puasa kadang aku harap sangat kelas tak de gap....direct je kan senang.... then last skali puasa sem 5....masa ni best sangat puasa , sebab kau dah rapat ngn member2...boleh dikatakan macam family dah...sahur sama, buka sama....aku pernah ade kawan ajak puasa luar kampus....bosan! sebab waktu tidoq aku terganggu ...then ade mase aku ngn roomate tong tong duet beli roti kadang makan cecah sardin same ngan Mayo...kadang makan ngan sup segera tu...kelas gile kan ...aku bayangkan kadang makanan kiteorang setaraf hotel hotel pemes kat Malaysia ni....hahha..

dok aku termenung sama kunyah sebutir demi sebutir nasik tu....sedor sedor dah habes sepinggan...lama tak, aku terflashback ? nampak panjang tapi bile flashback benda tu pon datang macam flash kan...so end up aku pon tulis entry ni...sebab untuk puasa...aku lebeh suka waktu sahur n waktu berbuka...sebab banyak ngat kenangannye.....

moral of the story sini .... bersahurlah walau dengan sebijik Tamar! sebab nye pahala Beb! sapa nak bagi percuma! time ni la kau nak pulun...nak harapkan kau carik pahala? Huh bile je.... ni dah alang alang Allah nak bagi....take it lah kan! and last skali...sape gugurl dok nak kurus sangat tu...ikot gue pnye cara sahur...makan kurma + air masak...then hasilnya wallah.... "kalah batang lidi!" bahah... baeklah salam 4 ramadhan ..... salah silap harap diampun...assalamualaikum...

p/s : do leave ur comment for my improvement!



Comments

Popular posts from this blog

pelajar perakaunan UiTM DUNGUN!!!

Accounting & Science stream

penting ke?