accounting not my first choice


Assalamualaikum semua lama rasanya aku tak post entry kan? Ramai je yang wassap mintak aku sharing pasal accounting, Alhamdulillah sedikit sebanyak dapatlah jugak aku sharing dekat adik-adik baru nak up tu kan? Semoga bermanfaat yer

So untuk entry kali ni aku cuma nak sharing perngalaman aku sebelum aku bergelar jadi student accounting. Kisahnya bermula begini, poyo giler struktur ayat,almaklumla dah masuk umur 24 tahun ni rasa matang lah sikit, sikit je la tapinya keh3…

Ramai tak tahu yang sebelum aku bergelar student accounting, permulaan kemasukan aku ke UiTM adalah daripada offer letter untuk menyambung pengajian dalam bidang Diploma Kejuruteraan Elektrik (Elektronik). At first masa dapat offer dari UPU lepas SPM tu I was like WoW! Like serious shit? Like I was said before I am not the person who excels in either science subject sebab tu la aku macam terkejut. Cut! Okay hiperbola je semua tu maafkan saya huhuhu…actually aku yang gatal apply first three choices adalah engineering (diploma) dekat UiTM, then bila dapat ! aku tak sure lah nak happy ke tak sebab aku sedar yang aku memang  tak excel physics.

Jadi disebabkan yang aku ni jenis go with the flow, aku decide aku nak accept je dulu sebab waktu tu tak de offer lain lagi. Sedih kan? Hahaha….In the meantime aku ade je apply SPA and etc. so setibanya hari pendaftaran aku pun daftar lah dengan baju kemeja putih kot! Aku pun lupa dah hampir 5 tahun waktu pendaftaran ni berlalu. Then, lepas daftar tu mama ayah semua tinggal kan aku, sedih sekejap waktu tu, yer la dulu masa duk asrama pun hampir setiap minggu balik. Aku rasa aku punya buku outing tu penuh sign warden….kalau ade anugerah macam buku nilam dulu mesti aku boleh menang agaknya…luls

Okay berbalik pada cerita aku tadi, aku ingat lagi masa tu nak serahkan medical check up dekat nurse UiTM rasaanya:

Nurse: Haa bagi saya laporan medical check up awak dengan filem x-ray
Aku: nah nurse!

Puas nurse tu membelek sambil berkerut kerut muka dia, aku suspect die tengah recall ilmu perubata die yang dah tersusun rapi dekat ruangan medulla oblongata dia..luls

Nurse: Awak ambil kursus kejuruteraan elektrik ya?
Aku: Yup. (padahal ade je aku tulis sebesar alam kursus aku amek)

Nurse: Awak ade rabun warna ni..macam mana awak nak tengok wayar nanti
Aku macam blur2 lagi otak waktu tu tak boleh nak integrate apa kaitan wayar dengan rabun warna.

Aku: ermmmm
Nurse: Haa tak ape nanti saya call KP(ketua program) untuk kes awak ni

Aku pun keluar dari barisan dan menuju ke dewan tanpa ade perasaan curiga pun dekat hati ni. Yang aku pikir waktu tengah hari ape je makanan UiTM bagi kat kiteorang luls….





3 weeks after class dah bermula :

Sejurus lepas kelas aku dapat panggilan phone grrr grrr(bunyi vibarate phone) luls..aku tengok unknown number calling, mula-mula rasa curiga jugaklah nak angkat yer lah time tu musim orang cakap ade jampi lah ape lah dari unkown number so aku pun terkesan jugaklah dengan benda tu….
Masa aku mengalamun tu phone aku berhenti vibarate, aku pun mula bermonolog “arghh  kalau penting nanti die call lagi”

Tak lama lepas daripada tu ade nombor tadi naik sebab aku perasan digit belakang dia tu hampir sama. Time tu aku macam puji diri sendiri lah “power jugak daya ingatan aku ni” luls Then aku pun angkat phone tu:

KP: ni encik saiffuddin ke?
Aku: yer saya, boleh saya tahu sapa ni *sopan giler kan?*
KP: Nie saya Ketua Program(KP) untuk Kursus Kejuruteraan Elektrik
(Dalam kepala aku masa tu ligat mencari alas an kenapa pulak KP ni call, aku tak bayar yuran lagi ke macam mana? Tupp baru aku ingt aku tengah on the phone dengan dia) saya nak jumpa awak, bilik saya dekat sarjana (banguna HEA di UiTM Dungun)

Aku: Baiklah encik.
Aku letak phone nokia murah aku tu dan dalam masa yang sama jantung aku dub dab dub dab adakah ini cinta? Giler kau sai, bukan! Persoalannya apa salah aku dah buat? Jeng jeng!

Erghh panjang pulak nak menaip, sory gais seorang saiffuddin bukan lah istiqmah dalam menulis.

Keesekonnya:
Aku berjalan dari kolej redang 2 (nama salah sebuah kolej dekat dungun) menuju ke bangunan sarjana kebetulan pagi tu aku tak de kelas so aku gunalah peluang tu untuk jumpa KP. Sambil jalan tu aku masih memikirkan apa salah aku sampai KP nak jumpa ni. Then sesampai nya dekat bangunan Sarjana aku mencari nama dan nombor bilik KP berkenaan:

Tok Tok!
KP: Masuk! Haa awak nak apa (sambil menunding jari kearah aku)
Aku: Saya saiffuddin encik.

KP : haa duduk dulu
Aku pun melabuhkan punggung aku dekat sofa disediakan utk menuggu giliran

Masa tu ade due orang student tengah berjumpa dengan KP. Dari perbualan mereka aku dapat menjangkakan deorang tu senior dan nak ambil sbjek lebih dari jam kredit, perbualan mereka diakhiri dengan KP tersebut tidak membenarkan mereka utk ambil lebih dari jam kredit.

KP: haa awak tahu apa masalah awak?
AKu: kenapa encik saya tak bayar yuran ke?

KP tersebut senyum sambil menahan gelak, hati ku berkata “hek eleyh ingat lawak” sejurus die berhenti gelak die pun sambung:
KP: haa awak ni kena tukar course ni sebab awak ade rabun warna
Dalam pada masa tu tiba-tiba ada background music ( ku sangkakakan panas berpanjangan rupanya gerimis rupanya gerimis mengundang)

Di pendekkan cerita dalam masa tu, die kata before ni ada senior yang sama kes dengan aku then masa die intern die ade masalah nak detect wayar, so die sarankan aku tukar fakulti and die suruh aku decide by tomorrow. Then die ingatkan jugak untuk siapkan surat untuk past dekat die, Kp tu nak kena send surat tu dekat shah alam dulu before aku boleh tukar course.
Dalam surat tu dia kata aku kena nyatakan kursus pilihan dan syaratnya yang hanya ada dekat UiTM Dungun sahaja.

Masa tu aku buntu terus call mak aku, abang aku  nak cerita kesedihan waktu tu, yer lah dah 3 mimggu kot aku belajar, asal la tak bagi tau awal-awal. Tanya punya tanya, aku pun decide nak amek kursus perbankan, hotel dengan ape lagi satu entah.  Malam tu gigih aku Google surat kiriman rasmi nak tengok format ..hahha


Apa kesudahan dia? Hahhaha maafkan aku sebab sekarang hampir maghrib izinkan aku bersiap untuk solat, nanti kita sambung lagi yer kalau ade masa 

Comments

Popular posts from this blog

pelajar perakaunan UiTM DUNGUN!!!

Accounting & Science stream

penting ke?