rezeki

Assalam semua ... sempena ternet ada ni, aku cuba lah usahakan untuk menaip ape yang aku nak share...since dah lama aku tak update kan? acah-acah penulis novel yang bukunya laris under dubok publisher je aku ni kan? kah! typo bersepah ade hati kan?

Rezeki adalah tajuk untuk entry kedua waktu raya haji yang mampat dan sarat dengan daging dalam perut ni..huhuhu

Korang percaya pada rezeki tak? Disebabkan aku ni bukanlah manusia sempurna macam orang lain yang tinggi ilmu agamanya, aku kadang-kadang kurang percaya sampailah satu masa yang buatkan aku berfikir dan percaya rezeki tu sesungguhnya milik Allah ...

 Perkara yang terjadi dalam hidup aku ni tak ade lah impact die besar sangat tapi impact die yang kecik tu cukup untuk buatkan aku berfikir sekejap soal rezeki ni..

First event yang buat aku berfikir:

Aku ade joint satu event untuk jadi volunteer bagi satu program ni... Nama program tu Enactus Malaysia National Competation 2015 tak silap... Aku hantar borang tu betul-betul hari terakhir untuk application... u know what aku just isi cincai je asalkan terisi, ni pun sebab kawan aku from UNIMAS ajak untuk join program tu...

the day after pihak penganjur call die cakap aku berjaya untuk jadi antara 20 orang volunteer bagi program tu... At first aku macam tak percaya sebab application untuk jadi volunteer tu come from all universities around Malaysia kot... Then aku cuba elakkan perasaan nak kearah bangga diri tu dengan bermonolog dengan diri sendiri " sai maybe ko 20 je yang apply"... bufff! aku pun tak fikir pape... then the few days later aku ade dapat panggilan untuk satu interview and nak dijadikkan cerita aku terpaksa undur diri dari salah satu event tu disebabkan die berlaku pada hari yang sama...

Setelah memikir opportunity loss yang terbaik aku pon forgone untuk jadi volunteer tu..
Nak cancel bukan senang tau, aku kena call penganjur tu semula then bagi tau reason and person yang akanreplace aku... You know what ayat die yang buatkan aku macam like seriously ?

"nanti awak cari replacement yang bagus and boleh buat kerja tau sebab awak ni 20 orang daripada 2000 applicants yang terpilih"

aku pon dalam hati like 'whurddd" seriously?

Later bile aku screening balik borng yang aku send tu, tak adelah ciri-ciri yang bagus and ayat pon entah pape.. then buff! aku terfikir benda ni semua adalah rezeki dari Dia.. memang dah tertulis aku akan dapat cumanya aku tak pergi... Benda ni pun rezeki tau nama dia..

So bila-bila kalau korang teringin sesuatu benda tu korang keep on praying sebab kita tak sure what our future holds kan? and the result tu kita serah dekat Dia sebab semuanya dah tertulis berapa bahagian rezeki yang kita akan dapat dekat dunia ni...

Aah ade satu ayat kawan aku  yang selalu jugaklah die cakap "kalau bukan rezeki kita, nasi depan mata pon tak dapat masuk dalam mulut kot" contohnya nasi tu jatuh ke, basi ke etc... The end

So untuk event lain yang buat aku berfikir soal rezeki ni terlalu banyak untuk dishare jadinya aku share satu je (malas padahal) luls...Aah before aku stop menaip ni aku nak share tips untuk murah rezeki, tips ni aku dapat melalui rncangan tv : Tips tersebut adalah:

  1. sembahyang dhuha .
  2. baca surah wakiah.
  3. sedekah. 

Last words ingat rezeki tu luas bukan soal duit sahaja, rezeki lain antaranya kesihatan, disukai oleh orang, dapat kawan yang baik etc... k daaa! assalamualaikum


Thanks pada yang sudi membaca


Comments

Popular posts from this blog

pelajar perakaunan UiTM DUNGUN!!!

Accounting & Science stream

penting ke?