kalau aku bukan aku...

assalamualaikum warga blogger...sihat ke? alhamdulillah baguslah...perasan tak tup tu tap dah tinggal 3 hari lagi nak masuk bulan ramadhan...so yang gugurl tu habeskan apa yang tak habes n utk lelaki shame on u kalau puasa tak cukup tahun lepas...kah! 

baiklah nak sambung...curious tak dengan tajuk tu?  tak? Hermm agak dah, aku pon tak curios... haha...

sebenarnya kalau engkorang nak tahu, aku tak pernah pon masukkan dalam list cita-cita nak amek bidang perakaunan ni! Tapi kan perancangan Allah tu lebih sempurna, so aku just go with the flow...who knows kan what might happen next...so entry kali ni aku just nak cakap kalau aku tak amek bidang perakaunan ape yang aku nak amek..okay masuk tak dengan tajuk tu? Kah! 

dulu mase kecik or sekolah menengah selalu ikut orang nak jadi ape sampailah satu masa aku terfikir betul-betul nak amek bidang tu kalau tak aku tak nak hidup! Okay tu menipu...hak3

mula2 dulu aku teringin sangat nak jadi wartawan, sebab aku suka tengok wartawan majalah 3 time tu, sampai cakap dekat my mum yang aku nak jadi wartawan...Selain dari reason tu, aku suka jadi wartawan ni sebab die banyak pergi jenjalan...so best kot, kau cakap sekejap2 je then kau leyh liburan! Tapi semua angan2 tu aku tutup rapat2 bila dapat tahu aku ni introvert ....

then masuklah zaman sekolah menegah, dimana zaman penuh dengan proses pembelajaran... masa ni macam-macam nak jadik. Nak jadi doktor lah, engineer, chef apa lagi namakan je...semua benda aku nak jadi...

Pasal nak jadi  doktor aku padam niat bila result spm  bidang kimia ngn bio aku entah pape, selain tu benda yg buatkan aku tak nak jadi doktor sebab aku rasa aku nak pengsan bila tengok darah....tapi tak pernah la pengsan cuma pale aku pening giler bile tngok darah... Benda ni aku sedar bila balik sekolah ade orang eksident depan mata aku ...perghh nak pengsan wa cakap lu...

Pasal engineer lak aku padam niat bila aku sedar aku tak minat numbering...even bila kau suruh congak pon aku lembab! so demi masa depan aku tolak mentah2 bidang engineering ni...sebab aku memang perasan bila subject math je aku mesti antara yang lowest dalam kelas...so sad kan? 

So cita-cita tu sentiasa berubah sampai satu masa aku kena isi borang upu lepas spm...giler lama aku isi!  Mengalahkan kena isi beratus pages je borang tu...padahal isik kos yang aku nak je...bagi aku tulah decision paling susah selain daripada kawan aku tanya nak makan mana setiap malam 😂😂

So end up aku amek perakunan and then bila orang tanya aku nak kerja ape or nak jadi ape...aku jarang jawab ape nak jadi..sebab aku pon tak sure ape yang aku akan jadi...tapi aku percaya apa yang Allah aturkan tu indah2 sahaja...kan?

 so pada adik2 yang wasap tanya pasal pelajaran tu fikirlah betul-betul awak nak jadi ape... tak kisahlah awak nak amek stpm ke, diploma, kemahiran, asasi, etc asalkan kita terus mencari ilmu...sebab ilmu tu tak akan habis/berkurangan tapi duit tu yg akan habis! 

Last words "dont stop when you are tired but only stop when you have finish!" 

Daa...assalamualaikum 
salam ramdahan 

Kalau rajin follow lah ; )
instagram: saifudinwahid
twitter:saifudinwahid @msw 


Comments

Popular posts from this blog

pelajar perakaunan UiTM DUNGUN!!!

Accounting & Science stream

penting ke?