redha

assalamualaikum semua, lama tak menulis rasanya kan? so hari ni aku just nak share pengalaman hidup aku yang tak seberapa ni..tajuk kali ni aku nak share pasal redha.. 

korang pernah tak redha dengan keputusan Illahi? tak kesahla result spm, nasib family kau sendiri ataupun kau putus dengan pakwe kau ke? papelah asalkan outcomes yang kau dapat tu tak macam yang kau harapkan... pernah?

mesti pernah kan? bak kata lagu slam ke sapa entah "ku sangka panas berpanjangan rupanya hujan di tengah hari gittew" luls..sengal je nak kaitkan lagu bagai..okay baiklah since aku tak pandai sangat nak bercerita biar aku list down perjalanan aku yang tak seberapa ni:

1. SPM

Bila cakap pasal SPM, tu lah benda yang aku tak nak ulang and tak nak kenang sampai sekarang, yes the good memory I will treasure but the bad one I'll throw away as far as I can. 

Alhamdulillah back then my PMR was quite okay I think, so I manage to enter boarding school. To be friend with genius people is not easy I think., to be friend tu easy lah but to able perform or maintain susah kot. Aku selalu terpikir betul ke ni tempat aku? rasa nak berhenti asrama then sambung sekolah harian etc. sebab come to think of it I am not a genius type I am just a hardworking type.

Selalu jugak dulu call mama cakap tak boleh bawak etc. sampai satu tahap tu bila ade periksa aku dah malas nak study sebab kepala aku ni dah set kalau aku stdy pun fail jugak, kadang sembang sampai malam cerita pasal orang....herm sampai tahap macam tu sekali kot die punya give up.. sampai cikgu add math aku pun aku rasa die dah jemu tanya apa masalah aku.

then kehidupan aku berterusan hanyut tak ade hala tuju masuk asrama sampai la nak SPM. Before SPM tu, tak silap aku ade hari graduasi sekolah, then guest what aku ni row paling last sekali kot sebab die dah susun seat ikot pointer! pointer aku mase tu Ya Allah teruk sangat! sampai aku cakap dekat parents aku tak yah datang pun tak ape sebab aku risau deorang malu nanti duduk sebelah parents lain yang anak pandai-pandai. *tapi deorang still datang* sobs sobs

Then nak dipendekkan cerita sampailah result SPM keluar, masa tu kan kita boleh cek pakai phone kan? aku dah siap2 mesej dapat keputusan before sampai sekolah lagi...result tu aku tak terkejut tapi  en sedih la benda tu ibarat tatu kot, melekat dengan diri kau sampai bila-bila. Lagi sedih tengok mama dengan ayah hantar jejauh sampai sekolah pastu anak die ni keputusan entah pape. Aku rasa macam dah hampakan harapan mama dengan ayah kot.. sedih je aku rasa masa tu. *sob sobs*

Tapi tahu mama cakap apa?die kata tak apelah dah usaha n tu je rezeki kau bersyukur je ude, mama cakap macam tu lagi la sedih aku, sebabnya aku kan banyak main-main je time duk asrama. Masa tu lah aku rasa sedih nak jumpa kawan lama pun segan, saudara mara sebaya lagi la.

Then sepanjang 6 bulan nak tunggu result sambung belajar tu aku carik kerja part time, hilangkan rasa hampa sedih dan kecewa gittew luls. *drama sangat kan* , masa tu aku redha dah dapat smbng mana-mana pun aku tak kesah asalkan boleh belajar lagi.

sampailah hari kejadian, yang aku ingt mase tu, matrikulasi punya result kua dulu aku tak dapat tawaran mana-mana *as I expcted*, then form  6 punya result kua,dapat sambung sains tapi jauh sangat dari rumah and tak ade asrama *aku still nak pergi sebab tu je jalan aku nak sambung belajar*,
and then last sekali result upu kua.. Alhamdulillah dapat sambung diploma dekat UiTM Dungun Terengganu *Diploma Kejuruteraan Elektrik (Elektronik)* , punya la suka time tu sampai berlari jumpa mama nak bagitau. So then aku choose untuk sambung diploma dekat Terengganu. 

so adik-adik jangan sedih k kalau result teruk. Allah pasti akan ganti dengan yang lebih baik. the end.




nite. assalamualaikum, nah hadiah since aku suka lagu ni.












Comments

Popular posts from this blog

pelajar perakaunan UiTM DUNGUN!!!

Accounting & Science stream

penting ke?